Foto 1

In India zijn meisjes vogelvrij; met name kinderen zonder ouders bevinden zich in een zeer kwetsbare positie : mishandeling en verkrachting zijn aan de orde van de dag.

De Stichting Asha Kiran is op 19 april 2013 notarieel opgericht.  De initiatiefnemers (Mariette de Waard en Bert Wiedijk)  stellen zich tot doel Asha Kiran Orphanage in Bhubaneswar materieel en financieel te ondersteunen. De kinderen krijgen er onderdak, bescherming, begeleiding en de kans op een solide opleiding.

Mariette:  ,,Onze kleine stichting maakt rechtstreeks geld over naar het weeshuis, dus zonder tussenkomst van andere organisaties, overheden of tussenpersonen. Al het geld dat bij de stichting binnenkomt, wordt rechtstreeks aangewend voor de kinderen in India.. Onze organisatie is klein en slagvaardig.  De bestuursleden werken op vrijwillige basis  en ontvangen geen vergoeding voor hun inzet. Er blijft niets aan de strijkstok hangen” .

Wij onderhouden de contacten met het bestuur en met de contactpersonen van Asha Kiran Orphanage in Bhubaneswar, India. Dit weeshuis is in 2008 opgericht door Pratap Kumar Pradhan.  Met een paar vrijwilligers runt Pratap het weeshuis. Bovendien probeert hij donaties te krijgen van Indiase particulieren en bedrijven om de dagelijkse levensbehoeften van de kinderen te kunnen bekostigen. In het weeshuis verblijven uitsluitend meisjes. Op dit ogenblik wonen er 23 wezen in de leeftijd van 4 tot 11 jaar.  Dankzij financiële ondersteuning hebben zij onderdak, voedsel, kleding en scholing.

Maar…. op dit moment is dat absoluut minimaal.